İsim-Soyisim Değiştirme Davası Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

• İsim-Soyisim Değiştirme Davası Hakkında Sıkça Sorulan Sorular

ADIMI/SOYADIMI DEĞİŞTİRMEK İSTİYORUM, NE YAPMALIYIM?

Ebeveynler tarafından konulan ismin yahut babanın nüfus kütüğüne kayıt ile edinilen soyismin değiştirilmesi Medeni Kanun’ umuzun 27. maddesi uyarınca belirlenen şartlar mukabilinde dava yolu ile talep edilebilmektedir. Dava açılmaksızın herhangi bir kurum yahut kuruluşa başvuru ile isim-soyisim değişikliği söz konusu olamaz.

ADIMLA/SOYADIMLA DALGA GEÇİLİYOR, DEĞİŞTİREBİLİR MİYİM?

Dava yolu ile talep edilen ad/soyad değişikliğinin mahkemece kabul görebilmesi için haklı bir sebebin varlığı aranmaktadır. Haklı sebep olarak kabul edilebilecek haller ise;

1. İsim ve/veya soy ismin milli kültüre veya örf ve adetlere uygun olmaması,

2. İsim ve/veya soy ismin kişinin itibarını zedeleyebilecek şekilde komik ve alay konusu yapılabilir veya çirkin anlama sahip olması,

3. İsim ve/veya soy ismin gerek özel hayatta gerekse mesleki hayatta yanlış anlamalar doğurabilir olması,

4. Kişinin özel hayatında veya iş hayatında başkaca bir isimle tanınıyor olması ve kimlikte yazan ismin sadece resmi işlemlerde mecburiyetten kullanılıyor olmasıdır.

BİRDEN FAZLA İSMİM VAR VE ARKADAŞLARIM DALGA GEÇİYOR, BİRİNİN ÇIKARTILMASINI YAHUT DEĞİŞTİRİLMESİNİ TALEP EDEBİLİR MİYİM?

Örneğin, birden fazla isme sahip kişinin adının Ahmet Satılmış soyadının ise Ç….. olduğunu düşünelim. Satılmış isminin kişinin sosyal yahut iş çevresinde alay konusu edilmesine, aşağılanmasına ve bu nedenle psikolojisinin alt-üst olmasına sebebiyet verdiğinin kabulü halinde değişikliği yahut çıkartılması mümkün olabilmektedir.

DEĞİŞTİRMEK İSTEDİĞİM ADIMI/SOYADIMI KENDİM SEÇEBİLİR MİYİM?

Milli kültüre, örf ve adetlere, ahlaka ve adaba uygun olduğu müddetçe ad/soyad değişikliği davasında davacı kullanmak istediği adı/soyadı belirleyip mahkemeye dava dilekçesinde bildirebilmektedir.

AD/SOYAD DEĞİŞİKLİĞİ DAVASI HANGİ MAHKEMEDE AÇILIR?

Ad/soyad değişikliği talebini değerlendirmek ve karara bağlamakla görevli mahkeme Asliye Hukuk Mahkemesi’ dir.

HAYATIMDA HİÇ ADLİYEYE GİTMEDİM DURUŞMAYA KATILMAK ZORUNDA MIYIM?

Vekil aracılığı ile yürütülen isim-soyisim değişikliği davalarında vekilin duruşmaya iştirak etmesi nedeniyle asilin(davacının) duruşmada hazır bulunma zorunluluğu yoktur.

TANIK BİLDİRMEK ZORUNDA MIYIM?

İsim yahut soyisim değişikliği talebiyle açılan davada davacının somut durumu göz önüne alınarak iki adet tanık bildirmekte fayda olacağı kanaatindeyiz.

AD/SOYAD DEĞİŞİKLİĞİ DAVASI NE KADAR SÜRER?

Ad/soyad değişikliği talebiyle açılan davada süreç mahkemelerin iş yoğunluğuna göre değişmektedir. Ad/soyad değişikliği istemli davada haklı bir nedenin varlığı, dosya kapsamsında yer alan bilgi ve belgelerin yeterliliği ile birlikte usuli işlemlerde herhangi bir noksanın bulunmaması durumunda isim-soyisim değişikliği davası tek celsede bitmektedir.

DAVA BİTER BİTMEZ ADIM YAHUT SOYADIM HEMEN DEĞİŞİR Mİ?

Ad/soyad değişikliği davasının mahkemece kabul edilmesi neticesinde gerekçeli karar yazılır ve temyiz süreci başlar. Temyiz için öngörülen yasal süre içerisinde verilmiş olan kararın temyiz edilmemesi durumunda karar kesinleşir ve kararın gazetede ilanı ile birlikte ilgili nüfus müdürlüğüne mahkemece gönderilir. İlgili nüfus müdürlüğü tebellüğ edilen mahkeme kararını nüfus kayıtlarına işler ve kişi yeni adının/soyadının bulunduğu nüfus kâğıdını teslim alabilir ve diğer kimliklerini de değiştirmek için ilgili kurumlara talepte bulunabilir.

İSİM-SOYİSİM DEĞİŞİKLİĞİ DAVASINI KENDİM AÇABİLİR MİYİM?

Sadece isim-soyisim değişikliği davası değil her türlü davanızı kendiniz açabilirsiniz. Dikkat etmeniz gereken husus hukuki prosedürü, kanunları, işleyişi bilmemeniz nedeniyle hak kaybına uğrama riskinizin bulunduğudur. Dava dosyasını dönemsel olarak takip edemeyecekseniz, yapılan hukuki işlemleri yahut mantığını ve gerekliliğini yeterince anlayamıyorsanız ve davanızın gerekenden fazla uzamasına sebebiyet verecekseniz herhangi bir avukattan davanızı üstlenmesini talep etmenizde fayda vardır.

Av. Tuğsan YILMAZ

Başlık : İsim-Soyisim Değiştirme Davası Hakkında Sıkça Sorulan Sorular
Tarih : 01.03.2013
hediye sena